Vorige maand stond de geloofstaal talk centraal en dat is een van mijn talen! Ik praat graag en veel over mijn geloof en deel er graag van op mijn Instagram bijvoorbeeld.

In mijn nieuwe dagboek Hartsrust dat deze maand uitkwam, wijd ik een heel hoofdstuk aan ‘Je stem laten horen’. Omdat ik het zo belangrijk vind dat we als vrouwen zichtbaar en hoorbaar zijn. Jezus vertelt zijn verhalen in de bijbel niet alleen aan zijn discipelen maar leert ons hele belangrijke lessen juist via vrouwen (Maria, Elisabet, Marta, Maria, de vrouw aan zijn voeten…). Die lessen mogen wij doorgeven!

Mijn tips voor jou

Ik sta regelmatig op een podium om groepen vrouwen toe te spreken en vind het tof om mijn tips aan jou door te geven! Is het jouw droom of roeping om op een podium te staan? Dan zijn deze tips voor jou.

Hoe laat jij je stem meer horen?

  1. Begin klein 

    Begin met een klein groepje vrouwen waar jij je geloof mee deelt. Zo heb ik een wekelijks gebedsgroepje. Doordat ik met hen veel deel over geloven en de invloed daarvan op ons dagelijks leven. Dit delen, helpt mij om veel meer open te staan voor geloof en daarover spreken.

  2. Geloof dat het mag

    Bescheidenheid en zachtmoedigheid zijn eigenschappen die prachtig en bijbels zijn maar in de christelijke wereld worden deze iets te vaak toegedicht aan vrouwen. Terwijl ook vrouwen talent krijgen om een verhaal te vertellen of op een podium te staan. Geloof daarom dat het mag en dat bescheidenheid niet betekent dat je het podium niet op mag.

  3. Toets je drive

    Is het jouw droom om op een podium te staan omdat je dat zo tof vindt of omdat je echt iets te vertellen hebt? Ik geloof er niet in dat je koste wat kost op zoek moet gaan naar die plek. God zal je die plek geven als het zijn bedoeling is. Tegelijkertijd, als je echt gelooft dat je daar moet zijn, kun je er wel voor gaan oefenen. Zo zie je ook of je talent hebt. Begin bijvoorbeeld in je eigen kerk en vraag hen wat ze kunnen. Ook kun je bijvoorbeeld een sprekerstraining volgen om je te bekwamen in de opbouw van een goed verhaal.

  4. Laat je zien

    Deel bijvoorbeeld op je Instagramaccount wat je bezighoudt. Doe dit eerlijk en oprecht: maak er geen mooier plaatje van dan het is. Ik geloof dat er juist behoefte is aan eerlijke, authentieke vrouwen die zichzelf niet op een voetstuk zetten of dat laten gebeuren. Dat gebeurt snel namelijk. Daarom is het, juist als het je ambitie is om op een podium je licht te laten schijnen, zo enorm belangrijk om regelmatig aan Jezus’ voeten te zitten zoals Maria. Om jezelf over te geven aan Zijn liefde en genade. Om nederig te blijven en om te weten dat het niet om jouw ego maar om Zijn glorie gaat.