Glaasje licht

Een glaasje licht met een koekje

Story

Vorig jaar bracht Frieda van de Geest het boek ‘Jij bent licht’ uit. Een boek bomvol inspiratie over licht-zijn en licht-delen. Op dit moment vindt Frieda dat zelf nogal een uitdaging. Nu haar wereld door de lockdown behoorlijk klein is, beperkt het zich tot huis-tuin-en-keukenniveau. Met als hoogtepunt een glaasje ranja en een koekje. Is dat erg?

licht-van-pasen

Wat het Licht van Pasen vertelt over groots en gelukkig leven

Story

Voor de tweede keer leeft Wietske toe naar een Pasen in coronatijd: een online-feest vieren via een schermpje, met veel minder mensen om haar heen. Ze verlangt naar meer. En juist dat verlangen doet haar, rond Pasen, nadenken over de vraag: wat maakt nou écht gelukkig? Wat kan een rustiger, stiller Paasfeest juist hierover aan het licht brengen?

vraag vrouw, lume

Hoe het omarmen van een lastige vraag heel waardevol kan zijn

Story

Sinds Jessie met het geloof in aanraking kwam, is ze op zoek naar antwoorden. Waar sommige aspecten van het geloof in het begin duidelijk leken, bleek het vaak allemaal toch niet zo makkelijk te zijn. Zo zorgt een specifiek Bijbelgedeelte over 'gered worden' voor grote verwarring bij Jessie. Hierdoor kwamen de nodige vragen naar boven; is geloven wel zo simpel als sommige christenen dat doen lijken? Die vragen stemden haar tot nadenken en brachten haar tot een dieper inzicht wat het betekent om te geloven.

vrouw, lume, licht, geel, werk, lastige vragen, lastig,. vragen

Hoe Evie omging met lastige vragen op haar werk

Story

Onlangs startte Evie met een bijbaan op kantoor. Al snel komt ze – op grond van het taalgebruik van haar collega’s -  tot de conclusie dat ze waarschijnlijk de enige christen op de werkvloer is. Ze ziet op tegen de confrontatie. Hoe gaan haar collega’s reageren?

lume, vrouw, licht, spannend, comfortzone

‘Deze sla ik even over… ’

Story

In het openbaar spreken over God? Meedoen aan een evangelisatie-actie? Op wildvreemden afstappen en hen vragen naar hun geloof? Het klamme zweet breekt spontaan uit bij Kirsten als ze daaraan denkt. Te spannend! Liever doet ze iets waar ze zich comfortabel bij voelt. Maar denkt ze dan niet te klein over zichzelf? Of erger nog… over God?

avondmaal. lume, vrouw, licht

Wat Jezus’ laatste avondmaal jou vandaag te zeggen heeft

Story

Madelon kwam deze 40-dagentijd in aanraking met Lectio Divina; een eeuwenoude vorm van Bijbels mediteren en bidden. Ze werd er enorm door verrast en bemoedigd. Vandaag op Witte Donderdag wil ze jou graag uitdagen: laat vandaag het verhaal over Jezus’ laatste avondmaal opnieuw bij je binnenkomen via deze bijzondere manier van Bijbellezen en bidden.

vrouw, lume, licht, comfortabel

Hoe Loïs iets van God ervaart buiten de christelijke bubbel

Story

De afgelopen weken zat Loïs vol inspiratie voor blogs over haar geloof. Ineens ontdekt ze overal boodschappen van God. Zelfs in niet-christelijke muziek. Maar is dat eigenlijk wel ok? De twijfels namen toe en Loïs voelde dat dit voorbij de veilige, christelijke bubbel gaat. En dat voelde allesbehalve comfortabel.

bubbel, prikken, lume, licht, vrouw

Durf ik mijn eigen bubbel door te prikken?

Story

Op een zonnige dag zit Maaike heerlijk buiten op haar balkon met een kop koffie. Onder haar ziet ze een man en een jongen druk bezig met lange stokken en een touw. Na een paar minuten verschijnen er mooie grote zeepbellen. Ze zijn aan het bellen blazen. Elke keer als er een bel kapot knapt, proberen ze vol enthousiasme een nieuwe te maken. Het zet Maaike aan het denken. Hoe zit het met haar eigen zeepbubbel? Durft zij, zoals Jezus oproept, haar eigen bubbel door te prikken? Of voelt dat te oncomfortabel?

lume, kruis, pasen,

Waarom juist Stille Zaterdag zindert van belofte

Story

Heb jij het wel eens meegemaakt? Dat je ergens rondliep in het pikkedonker? Tastend, zoekend, wanhopig uitkijkend naar een glimpje licht? Zo’n moment, daar moet ik aan denken op deze Stille Zaterdag. Na Goede Vrijdag weten we; de duisternis ís overwonnen! Maar we zien het nog niet… het Licht is nog niet zichtbaar. Jezus ligt nog steeds in Zijn graf en Zijn opstanding is nog niet bekend… Het is een soort tussenfase…

5 tips: Zo kom je uit je comfortzone door gebed

Story

Bidden voor anderen? Evie doet dat graag vanuit haar veilige stoel bij het raam. Langzaam maar zeker groeit het verlangen naar meer. Durft Evie uit haar veilige bubbel te stappen?