“Ga nu, ik zal bij je zijn als je moet spreken en je de woorden in de mond leggen.” (Exodus 4:12)

Ik ken wel iemand die dit gevoel zal herkennen… Mozes! In Genesis 3 en 4 lees je hoe hij een opdracht van God krijgt, maar Mozes weet dat hij geen goede spreker is… dus de paniek slaat toe. Mozes wil het liefst Gods opdracht weigeren. Gaat God vervolgens op zoek naar een ander? Zeker niet! God ziet namelijk Mozes’ potentie. Dus God belooft Mozes hem alles te geven wat hij nodig heeft. God belooft dat Hijzelf met Mozes mee zal gaan, dat Hij de juiste woorden zal geven en dat zijn opdracht succesvol zal zijn:

Kijk maar:

  • – Exodus 3: 12 “Ik zal bij je zijn.”
  • – Exodus 3: 18 “Je zult bij de oudsten van Israël gehoor vinden”
  • – Exodus 3: 20 “Ik zal er wonderbaarlijke daden verrichten, en dan zal hij jullie laten gaan”. God belooft al een goede afloop!
  • – Exodus 4: 1-9 God geeft Mozes wondertekenen om te bewijzen dat hij God heeft ontmoet.
  • – Exodus 4: 12 “Ga nu, ik zal bij je zijn als je moet spreken en je de woorden in de mond leggen.”
  • – Exodus 4: 13-16 God belooft aan Mozes dat Aäron al onderweg is om hem te helpen, Mozes is de boodschapper van God en Aäron is de spreker.

Je hoeft het niet alleen te doen

Ook jij mag vertrouwen op deze beloftes! God geeft ons de opdracht om te getuigen, maar niet met lege handen! Hij sterkt ons met Zijn Heilige Geest, en Hij zal ons geloof, leiding en de juiste woorden geven. Hierdoor mag jij altijd weten: je hoeft het niet alleen te doen! Dit kun je onder andere lezen Handelingen 2: 17-18: “Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten. Dan zullen jullie zonen en dochters profeteren, jongeren zullen visioenen zien en oude mensen droomgezichten. Ja, over al mijn dienaren en dienaressen zal ik in die tijd mijn geest uitgieten, zodat ze zullen profeteren.” Dankzij de Heilige Geest kunnen wij getuigen!

mond, lume, geel, vrouw

God geeft leiding en juiste woorden!

Maar hoe dan?

Oké, maar nu even praktisch: wat moet je nou zeggen? Allereerst zou ik je willen bemoedigen om geen druk op jezelf te leggen om veel te zeggen. De meest krachtige boodschap kan soms heel kort zijn. Kijk maar eens naar worship- en opwekkingsliederen; vaak herhalen deze veel dezelfde, krachtige boodschap! Je hebt niet veel woorden nodig, om iets over te brengen. Welke liederen spreken jou aan? Zit hier een krachtige boodschap in verstopt die misschien wel de basis zou kunnen zijn van jouw getuigenis?

Jóuw getuigenis vinden

Stel jezelf eens de vraag: wat doet jouw hart sneller kloppen in het geloof? Wat raakt jou? Wat spreekt je aan, bijvoorbeeld uit de Bijbel? Daar ligt jouw getuigenis! Je hoeft niet de hele Bijbel uit te leggen… Leg maar ‘gewoon’ uit wat Jezus in jouw hart heeft gedaan. Misschien ligt jouw passie in je relatie met God… Of misschien ligt jouw hart bij de missie die je ziet voor jouw leven… Of je bent geraakt door hoe je God in andere mensen zag… Wat het ook is, als jij getuigt van jouw passie in het geloof, dan zit daar kracht in!

Inspiratie opdoen

Om je op weg te helpen zijn hier een paar korte, bekende Bijbelteksten die je kunt gebruiken:

  • – Romeinen 8:31: “Als God voor ons is, wie kan dan tegen ons zijn?”
  • – Johannes 3:16: “Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.”
  • – Jesaja 41: 10: “Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God. Ik zal je sterken, ik zal je helpen, je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.”
  • – Mattheüs 6: 33-34: “Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.”
  • – Mattheüs 7: 7: “Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan.”
  • – Psalm 23:4: “Al gaat mijn weg door een donker dal, ik vrees geen gevaar, want u bent bij mij, uw stok en uw staf, zij geven mij moed.”
  • – Filippenzen 4: 13: “Ik ben tegen alles bestand door hem die mij kracht geeft.”
  • – Jeremia 29:11: “Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.”
  • – Psalm 23:1: “De HEER is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets.”

Uitdaging

Ik wil je uitdagen om eens op zoek te gaan: welk lied of Bijbelvers weerspiegelt jouw getuigenis het beste? Deel het hieronder in de comments, zodat we elkaar kunnen inspireren!