Na 2 jaar wachten, kon Emke vorige week eindelijk weer naar de Libelle Zomerweek met haar stichting Bijbelstand.

‘Ik praat elke dag over geloof op mijn werk, dus dat zit wel goed’, is haar reactie op mijn kaart met Gods vraag: ‘Waar ben je?’ ‘Wat voor werk doe je?’ vraag ik haar. ‘Ik werk in de zorg, bij een christelijke organisatie.’ ‘Wat mooi. Ben je zelf ook christen?’ vraag ik haar dan. Ze aarzelt even, en zegt ontwijkend: ‘Ik ben wel zo opgevoed en ik heb het ook mijn kinderen meegegeven’. Haar moeder staat ernaast en zij knikt. ‘Ja, wij hebben het haar meegegeven. Maar eerlijk gezegd ben ik het zelf ook compleet kwijtgeraakt.’

Voor eeuwig kwijt

Ze foetert een poosje over de ellende in de wereld en hoe ze niet meer kan geloven dat God bestaat. Ik spreek met hen over Gods plan voor mensen en leg het evangelie uit. ‘Ik zou gewoon willen dat God vandaag ingrijpt en alles hier stopt’, zegt de dochter. ‘Als Hij dat zou doen, zou Hij jullie voor eeuwig kwijt zijn. Dat wil Hij niet, en daarom wacht Hij nog.’ Dan zegt de moeder zacht: ‘Maar ik mis het hoor. Ik zou willen dat ik het weer had. Ik mis de rust die het geloven bracht.’ ‘Dat weet God, Hij mist jou ook. En daarom vraagt Hij vandaag: waar bén je? Een persoonlijke vraag die je persoonlijk aan Hem mag beantwoorden.’ Moeder knikt en knijpt even in mijn hand. ‘Dankjewel.’

‘Ik weet het allemaal niet meer’

Esther staat buiten de stand. Ze ziet er wat alternatief en eenzaam uit. Haar moeder en zusje kijken bij de boeken, ik stap op Esther af en maak een praatje. ‘Wat heb jij met God?’ vraag ik haar dan. Esther vertelt me dat niet echt gelooft maar het wel meegekregen heeft, dat ze uit verplichting naar de kerk gaat en het ook doet als goed voorbeeld voor de kinderen. ‘Maar waarom is dat goed dan?’ vraag ik. ‘Je kunt toch niet iets doorgeven wat je zelf niet hebt?’ ‘Jij begrijpt het’, zegt Esther dan. ‘Maar er wordt zoveel van mij verwacht. En corona heeft er geen goed aan gedaan. Ik kan gewoon niet alleen geloven. En nu weet ik het helemaal niet meer.’  Ze is blij om haar vragen eens te kunnen stellen en van zich af te praten. En ik ben dankbaar dat ik naar haar mag luisteren en haar over Jezus’ liefde mag vertellen. Als ze weggaat, geef ik haar het boekje van Max Lucado: ‘Hij deed dit speciaal voor jou.’

Verbaasd

Een jong meisje loopt langs. ‘Er is Iemand naar jou op zoek’, zeg ik tegen haar. Ze staat stil en vraagt: ‘Wie is dat dan?’ ‘Dat is Jezus.’ Ze trekt een verbaasd gezicht, en vraagt: ‘Waarom is Hij naar mij op zoek?’ Prachtige vraag he! Ik mag haar het evangelie uitleggen, en haar moeder, die even met een kritisch gezicht komt luisteren wat er met haar dochter gebeurt, gaat op een paar meter afstand geduldig staan wachten tot ik klaar ben. Zo kan het ook!

emke, libelle, zomerweek

"Er waren veel vrouwen die duidelijk aangaven geen interesse te hebben. Anderen bleken juist open te staan...!"

Overslaan

Even later komt Marsha uit nieuwsgierigheid de stand binnenlopen, maar draait dan op haar hakken om. ‘Oh, het gaat over de Bijbel zie ik, dan moet ik deze stand overslaan.’ Waarom dat zo is? Ze gelooft niet in God. ‘Want ik kan niet geloven in iets dat ik niet zie. Maar wat ik wel belangrijk vind, is het vinden van je levensdoelen. En dat is voor iedereen anders.’ ‘En, heb je die al gevonden? Wat is jouw levensdoel?’ Ze knikt en zegt: ‘Ja daar ben ik wel zo’n beetje uit. Ik weet nu wat ik kan en hoe ik wil leven, dus dat zijn mijn opdrachten.’ ‘Ik wil niet flauw doen, maar als er een doel is, en zelfs opdrachten, dan moet er toch ook iemand zijn die die opdrachten geeft?’ ‘Nee hoor, dat hoeft niet. Ik heb het gewoon zo meegekregen. In mijn ziel.’ ‘Van wie?’ Marsha is eventjes stil en kijkt me aan. Dan zegt ze: ‘Van niemand. Ik geloof gewoon heel darwinistisch.’

‘Ik word onrustig van je’

Als ik daarop in ga en een paar vragen aan haar stel waarop ze het antwoord schuldig blijft, zegt ze ineens: ‘Van wat jij zegt word ik onrustig, want ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet met de dingen die jij zegt.’ ‘Dat kan ik me wel een beetje voorstellen’, bevestig ik. ‘Het is ook zo anders dan hoe jij het ziet.’ Dan vertel ik haar over de behoefte aan geliefd zijn die God in haar gelegd heeft omdat Hij haar Zijn liefde wil geven. En zoals elke relatie, start dat met het openen van je hart. ‘Durf je de Bijbel te gaan lezen en aan God te vragen of Hij Zich aan je laat zien?’ Als ze een heel vertwijfeld gezicht trekt, voeg ik eraan toe: ‘Je hoeft nergens bang voor te zijn? Als God niet zou bestaan gebeurt er ook niks, toch?’ Ze lacht. ‘Dat is waar. Maar ik weet niet of ik dat wil. Misschien kom ik nog langs om hem op te halen. Ik ga er goed over nadenken of ik dat wil.’ Ze gaat weer verder. Marsha is niet teruggewenst, maar toch ben ik ervan overtuigd dat er een zaadje in haar hart is geplant.

Ze schiet vol

‘Je wordt gezocht!’ zeg ik tegen Ans. Ze staat verbaasd stil. ‘Hoe weet je dat?’ Ik wijs op de tekst die we op de kaart hebben geschreven. ‘Jezus zoekt je. Kijk, hier staat het.’ Haar gezicht betrekt en ze zegt: ‘En weet je wel hoe vaak ik ‘waar ben je’ heb gevraagd aan Jezus? Ik heb Hem gezocht maar niet gevonden.’ Ik voel een enorme liefde voor deze vrouw en hoor de pijn in haar stem. ‘Wáár heb je Hem gezocht?’ ‘In gebed’, zegt ze. Omdat ik haar verder niet ken, vind ik het wel lastig om een goede reactie te geven. ‘Heb je wel eens in de Bijbel gelezen?’ vraag ik haar dan. Dat heeft ze niet, en ik bied haar het magazine LEVEN aan en zeg dat Jezus belooft dat Hij te vinden is voor wie Hem zoekt. Als Ans het blad in haar tas heeft gestopt, zegt ze: ‘Ik vraag me wel vaak af hoe dat nou kan dat mensen troost vinden in hun geloof. Weet jij hoe dat komt?’ Ik knik. ‘Dat heeft te maken met de relatie die deze mensen hebben met God. De relatie die Hij ook met jou wil hebben.’ Ik vertel haar het evangelie. Dan schiet ze ineens vol en zegt: ‘Ik ga het lezen. Dat ga ik echt doen hoor!’

Bijzonder hè, hoe Emke mag getuigen van God? Bid je mee voor de mensen die zij mocht ontmoeten; dat de zaadjes die geplant zijn vrucht mogen dragen?! Wil je meer weten over stichting Bijbelstand? Klik dan hier!