Is mijn licht wel aan?

Story

Natascha wil graag licht zijn, maar ze vraagt zich vaak af hoe… Is het wel mogelijk licht te zijn wanneer je het idee hebt niet meer te verspreiden dan de geur van een natte, stinkende wierrookkaars? En anderen dit ook nog eens lijken te bevestigen? Natascha stond om het punt haar vlammetje uit te blazen, maar God greep in.

woman, sad, licht, zon, vergeving, smoezen

‘Licht zijn.’ Wat betekent dat voor ‘oud zeer’?

Story

Corine voelt zich gekwetst door een vriendin. De pijn die ze voelt, groeit uit tot verbittering. Haar vergeven? Hoe dan? Haar lichaam verkrampt al bij het idee. Maar zo’n twee jaar geleden maakte God haar duidelijk dat het tijd is om te vergeven.

rommel, lume, vrouw

Mijn rommel en ik heten je welkom

Story

Marije wil graag gastvrij zijn. En dat betekent voor haar koekjes bakken, de ander in de watten leggen en een opgeruimde kamer. Maar ja, Marije is een echte sloddervos. En dat weerhoudt haar ervan om mensen uit te nodigen. Want met die rommel, ziet de ander ook haar imperfectie. En dat voelt kwetsbaar. Ze vindt troost in het verhaal van Martha en Maria: gastvrijheid gaat niet over rommel, maar juist over kwetsbaarheid.

vrouwen, lume, vriendinnen

Als je niet alleen durft op te staan

Story

Net als veel andere jonge meiden, had ook Marieke een rolmodel: de Bijbelse Debora. Een vrouw aan wie veel mensen advies vroegen toen er oorlog was. Een vrouwelijke rechter met veel lef. Marieke gelooft dat er ook in onze tijd Debora’s hard nodig zijn. Maar wat als je jezelf niet herkent in Debora? Wat als je niet zoveel lef hebt als Debora? Wat als je niet alleen durft op te staan?

woman, yellow, Lume

Punt of komma?!

Story

‘Ik ben niet goed genoeg’. Deze beklemmende gedachten hield Gabriëlle jarenlang in haar greep. Dat God onvoorwaardelijk van haar hield, kon ze maar moeilijk geloven. En dat God haar accepteerde zoals ze was, al helemaal niet. Gabriëlle plaatste overal komma’s achter: God houdt van mij, maar… Totdat iemand haar wakker schudde: zet een punt, geen komma. Je bent ál goed. Je bent ál licht.

Wat Esther mij leerde over vechten tegen onrecht

Story

Marije zoekt graag conflicten op om op te staan tegen onrecht. Maar soms voelt ze zich gedwongen om zich in te houden en naar de achtergrond te verdwijnen. Mag je wel het conflict op zoeken? Of moet je de lieve vrede bewaren? Toen Marije het Bijbelboek Esther nog eens las, ontdekte ze hoe de wijze Esther hiermee omging. En hoe je door te vechten, licht kunt zijn.

vrouwen, bemoedigen, lume

Hoe Elisabeth mij bemoedigt om tot zegen te zijn

Story

Een vrouw zegenen zonder daarbij te denken aan jezelf? Dat is best wel pittig. Anne merkt dat ze al snel jaloers is op vrouwen. Ze bemoedigt alleen vrouwen waar ze veel van houdt, maar zodra het haar iets kost… Maar Elisabeth laat in de Bijbel iets anders zien, als zij hoort van de zwangerschap van Maria. Zij richtte zich helemaal op de ander en sprak prachtige woorden. Zonder daarbij jaloers te zijn. Oeps… confronterend! Lees mee en leer van haar zegen.

licht, lume, vrouw, kracht

Zwakheid is je kracht

Story

Hoe kun je Gods liefde en kracht uitstralen als je zelf vol twijfels en onzekerheden zit? Die vraag houdt Christien behoorlijk bezig. Had ze maar meer zelfvertrouwen of geloof! Het verhaal van Gideon leert Christien hierin een mooie les: voor God maakt het niet uit wie ze is, God kan haar altijd gebruiken!

martha, excuses, onbewust, talent

Hoe Marieke van haar talent haar excuus maakt

Story

Op een zonnige zomerdag komt Marieke tot een pijnlijk inzicht: ze heeft last van onbewuste excuses. Yep: smoesjes die ze, vaak zonder dat ze het zelf doorheeft, gebruikt om haar geloof niet te delen. Dat Martha uit de Bijbel daar ook wel eens last van had, stelt haar gerust; ik ben niet de enige. Maar Martha laat groei zien; lukt Marieke dat ook?

Geel, Lume, vrouw

Waarom Marije jaloers is op Mozes

Story

Je eigen zelfbeeld of beperkingen kunnen je soms behoorlijk in de weg staan bij het delen van je geloof. Want hoe kun je Gods licht weerspiegelen, als het in je eigen leven donker voelt? Of als je het idee hebt dat je steeds tekortschiet of faalt als christen? Marije haalt troost uit de roeping van Mozes, en misschien nog wel meer uit die van zijn helper Aäron. Zij wil ook wel een Aäron! Heb jij al een Aäron? Of ben jij juist een Aäron?