Wat Esther mij leerde over vechten tegen onrecht

Marije zoekt graag conflicten op om op te staan tegen onrecht. Maar soms voelt ze zich gedwongen om zich in te houden en naar de achtergrond te verdwijnen. Mag je wel het conflict op zoeken? Of moet je de lieve vrede bewaren? Toen Marije het Bijbelboek Esther nog eens las, ontdekte ze hoe de wijze Esther hiermee omging. En hoe je door te vechten, licht kunt zijn.

vrouwen, bemoedigen, lume

Hoe Elisabeth mij bemoedigt om tot zegen te zijn

Een vrouw zegenen zonder daarbij te denken aan jezelf? Dat is best wel pittig. Anne merkt dat ze al snel jaloers is op vrouwen. Ze bemoedigt alleen vrouwen waar ze veel van houdt, maar zodra het haar iets kost… Maar Elisabeth laat in de Bijbel iets anders zien, als zij hoort van de zwangerschap van Maria. Zij richtte zich helemaal op de ander en sprak prachtige woorden. Zonder daarbij jaloers te zijn. Oeps… confronterend! Lees mee en leer van haar zegen.

licht, lume, vrouw, kracht

Zwakheid is je kracht

Hoe kun je Gods liefde en kracht uitstralen als je zelf vol twijfels en onzekerheden zit? Die vraag houdt Christien behoorlijk bezig. Had ze maar meer zelfvertrouwen of geloof! Het verhaal van Gideon leert Christien hierin een mooie les: voor God maakt het niet uit wie ze is, God kan haar altijd gebruiken!

martha, excuses, onbewust, talent

Hoe Marieke van haar talent haar excuus maakt

Op een zonnige zomerdag komt Marieke tot een pijnlijk inzicht: ze heeft last van onbewuste excuses. Yep: smoesjes die ze, vaak zonder dat ze het zelf doorheeft, gebruikt om haar geloof niet te delen. Dat Martha uit de Bijbel daar ook wel eens last van had, stelt haar gerust; ik ben niet de enige. Maar Martha laat groei zien; lukt Marieke dat ook?

Geel, Lume, vrouw

Waarom Marije jaloers is op Mozes

Je eigen zelfbeeld of beperkingen kunnen je soms behoorlijk in de weg staan bij het delen van je geloof. Want hoe kun je Gods licht weerspiegelen, als het in je eigen leven donker voelt? Of als je het idee hebt dat je steeds tekortschiet of faalt als christen? Marije haalt troost uit de roeping van Mozes, en misschien nog wel meer uit die van zijn helper Aäron. Zij wil ook wel een Aäron! Heb jij al een Aäron? Of ben jij juist een Aäron?

fire, woman, lume, pinkstervuur, Pinksteren

Hoe het Pinkstervuur mij blijft verrassen

Share the light… Als er één christelijk feest is waar deze boodschap centraal staat, is het Pinksteren wel. Aangestoken door het vuur, verspreidde het Evangelie zich na Pinksteren razendsnel over de wereld. Juist dat vuur fascineert Anne: waarom vuur? Vuur is toch dodelijk en beangstigend?! Ze dook de Bijbel in en ontdekte iets verrassends.

lume, licht, kunst, doeslief

Wat #doeslief jou te zeggen heeft

Hoe ben jij licht deze week? Deze zomer? De pas gelanceerde SIRE-campagne #doeslief geeft ons mooie inspiratie; want licht zijn betekent ook lief zijn voor de ander.

strand, flesje, brief

Briefje uit de hemel

‘God, hoe wilt u mij en mijn leven gebruiken?’ Lange tijd worstelde Hagar met het antwoord op die vraag. Want, welk talent had zij nou echt? Wat had zij wat God kon gebruiken? En was haar geloof niet te zwak? Ze verlangde naar een briefje uit de hemel met pasklare antwoorden, maar die kwam niet. Wel inspiratie uit onverwachte hoek; van een samengeraapt zooitje mannen, ook wel bekend als Jezus’ discipelen.

lume, geel, vrouw, yellow,

Vrouwen, jullie zullen MIJN getuige zijn!

Getuigen over Jezus in een gesprek met vrienden? Je geloof delen met wildvreemden? Alleen al van het idee schoot Natascha vroeger in paniek. Maar ze vond steun in de Bijbel, bij iemand die ze eerder zuur, betweterig en arrogant vond: Paulus. Die bleek toch minder superieur dan ze dacht: het bange hart van Paulus inspireerde Natascha stappen te zetten. Dat leverde haar klotsende oksels en zwetende handen op, maar ook een hele mooie ervaring.

Dát is pas armoede…

In het vliegtuig raakt Hagar in gesprek met een christen uit Kenia. Een gesprek dat vrolijk en luchtig begon, sloeg al snel om in een confronterende ontmoeting tussen twee werelden. Twee werelden die elkaar niet goed begrepen, maar waardoor Hagar eindelijk snapte wat Jezus echt bedoelde in zijn gesprek met de rijke jongeling.